Virus i sms på Iphone? Vad göra?
Dottern råkade igår ut för vad som för oss vuxna var uppenbar smishing. Hon fick ett sms med ett meddelande om att hon kunde vinna ett presentkort på Coop om hon bara klickade på länken i sms:et, vilket hon glatt gjorde…😣 Väl inne uppgav hon för- och efternamn, e-postadress (icloud, används inte annat än för appleID) samt födelsedatum (inte sista fyra).
Försökte läsa oss till vad man bör göra i det här läget. Ringde polisen som hänvisade oss till mobiloperatören som hänvisade oss till mobiltillverkaren. Kommer ingenvart och behöver hjälp! Nån som vet vad vi behöver göra för att eventuellt virus inte tar över och sprids vidare? Tänker att fabriksåterställning ligger nära till hands, men hjälper det och finns det en tidsaspekt i det, d v s borde vi ha gjort det med en gång? Om vi för över bilder, det enda hon önskar spara i så fall, på t ex extern hårddisk och sen lägger tillbaka dem, finns då inte risk att problemet följer med?
Oerhört tacksam om några kloka människor kan råda oss!!🥵🌸
Låter mer som phishing. Var uppmärksam på andra saker, om lösenordsåterställningsmail eller liknande.
Det jag hoppas ni redan gjort:
- Satt ett starkt långt lösenord på Apple Id
- Aktiverat två-faktor-authentication
- Unikt lösenord som inte återanvänds på alla tjänster, speciellt inte e-post
Sedan skulle jag:
- Använda en Password Manager, som t ex 1Password.
- Byta lösenord på kritiska tjänster, som e-post och sociala media och använda starka unika lösenord
- Aktivera 2fa över allt det går
Detta är dock bara generella tips. Vad just den sajten råkat ut för är svårt att veta. Sannolikt är det just att få tag på personuppgifter som sedan kan användas för spam och att försöka lura kontakter genom att låtsas vara din dotter.
Med tillgång till den information blir det också lättare att försöka komma ut lösenord till andra tjänster.
Det går inte att betona nog hur viktigt det är med två-faktor-authentication. Med det aktiverat spelar det liten roll att någon kommer över ens lösenord och framför allt kommer ingen lyckas logga in i smyg.
Över lag skulle jag påstå att virus är ovanligt på iPhone. Inte omöjligt, men ovanligt.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-05-31 17:50 av johan
Tipsen gäller för övrigt för alla. Inte bara som reaktion på att något hänt. Det är för att undvika konsekvenserna av det.
Mvh // Johan