Signera med bankid
Jag har fått ett nytt VISA-kort och skall bla. byta kortnummer på telefonabonnemanget.
När jag har gjort ändringarna och skall signera med mobilt bankid så får jag uppmaningen att skanna QR koden. Men det finns ingen QR kod att skanna.
Vanligen räcker det ju att knappa in sin valda sifferkod.
Kan man gå runt QR koden på något sätt? eller hur gör man?
Om du loggar in på banken brukar det börja med en QRkod.
Menar du att det inte finns någon QR-kod på sidan för telefonabonnemanget eller i Bank-ID-appen?
Om det finns en på telefonabonnemanget så väljer du "Skanna QR-kod" i Bank-ID-appen och håller sedan upp mobilen mot skärmen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag menar att när jag skall signera de ändringar jag har gjort på abonnemangets hemsida så uppmanas jag att starta mobilt bankid.
När jag har fått igång bankidappen så står det "Skanna QR kod".
Men det finns ingen QR kod att skanna av på skärmen.
Jag kanske skall förklara att jag gör det här på datorn men att bankid appen är i mobilen.
Jag är van att skanna QR koder bla när jag loggar in på internetbanken men ibland så räcker det att bara knappa in den 6-siffriga koden till bankid.
#3: Skumt att koden inte finns på skärmen. Finns det någon ruta där du kan skriva in ditt personnummer?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Det finns ingen ruta att skriva i. bara en ruta att välja QR kod. Trycker man på den så går kameran igång som sig bör. Man skulle vilja komma till signera med sin kod men jag vet inte hur man hittar dit.
#5: Jag menade om det finns någon ruta på skärmen där du kan skriva personnumret? Det är bara då du får upp signera med kod på mobilen. Finns det en QR-kod på skärmen så väljer man rutan för QR-kod på mobilen för att kunna scanna koden på skärmen.
#6: Jag bytte från chrome till edge och då funkade det direkt.
Så bra att det löste sig.