Mobiltelefoner iFokus

Mobiltelefoner

Etiketterapplikationer-apparteknik
Läst 67 ggr
beem
2

Appen 180 inte gratis ?

Är inte appen 180 gratis längre ?
Jag får upp en avgift på 39 kr/mån.
Har försökt hitta info på hemsidan men jittar inget om detta.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-06-20 18:43 av beem
Carmarino
0

Att döma av de senaste recensionerna så är det fler som råkat ut för samma som du. I appen står att vissa saker kostar pengar, men för övrigt ska den tydligen vara gratis. Det verkar som om det antingen blivit något fel, eller också försöker de lura sina kunder på pengar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
1

#1: Det verkar underligt. Går som inte se vad som kostar. Gäller bara att se upp så man inte blir lurad.

Sorgen är kärlekens pris

Carmarino
0

#2: Det står så här i texten, men tycker det är rätt kryptiskt.

Tjänster som kostar pengar
Du kan välja att kontakta ett inlägg från applikationen. Inga samtal äger rum utan din tillåtelse.

Under "Vad säger media?" står dessutom så här:

IDG Macworld:
"Programmet är, som vi redan nämnt, gratis så det finns ingen anledning att inte ladda ned programmet…"

Vilket gör det ännu underligare.

I appen verkar det dessutom vara den norska varianten (180.no) som gäller, även om texten är på svenska.

Enligt en kommentar så började de tydligen ta betalt 2023-06-02, utan att meddela det. Det är många som är irriterade och har avinstallerat appen eftersom de har börjat ta betalt.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opplysning180.no&hl=sv

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Se vem som ringer + blockera telefonförsäljning och marknadsundersökningar.
beem
0

Så knepigt skrivet.
Jag skickade ett sms som det står man kan göra om man inte vill ha betaversionen. Jag vet ju inte om jag omedvetet godkänt det.

Sorgen är kärlekens pris

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Ja, det är inte särskilt lättförståeligt.

Vad jag förstått på dem som skrivit att de fått upp att de skulle betala, så kom detta när de skulle verifiera kontot. De hade inte fått någon information om att det skulle börja kosta pengar. Tydligen är det dessutom 39 kr per månad, så det blir rätt dyrt per år.

Det verkar fortfarande vara gratis att kolla telefonnummer på https://www.180.se/ men det hjälper ju inte när det ringer.

På min mobil finns Hiya förinstallerat så man får upp "troligen skräp" (eller något ditåt). Kanske det finns något liknande på din mobil?

• Redigerat 2023-06-21 17:27 av Carmarino