Få mer likes på Instagram?
Jag har haft ett Instagram konto i ca 1 år och jag lägger ut bilder ganska ofta. Men till 99,9 % så får jag likes av vänner som följer kontot. Minns inte att det var så här svårt för några år sedan. Hur gör man för att få mer likes och få kontot att växa?
Har inte varit på instagram på ett tag men när jag var aktiv så råkade jag ut för samma sak. Min upplevelse var att de mest populära taggarna fick flest följare medans de andra taggarna kom i skymundan. Sen upplevde jag att människor valde att gilla de inlägg som var formulerade på det sätt som väckte en snabb och kanske lite upprörd reaktion som fick dom att engagera sig. Upplever tyvärr att instagram och även andra medier har den kulturen för att mediet har valt att styra sina algoritmer så. De inlägg som verkligen säger något av värde ignoreras.
Förstår att detta kanske inte är någon hjälp för dig, men ville skänka någon typ av tröst av igenkänning och att det nog är så här det ser ut, tyvärr.
Men det enda råd jag kan ge är att använda taggar som är i ropet.
Sen tror jag att man som privatperson kan betala för att nå ut till lite fler..
- Redigerat 2024-05-05 08:26 av [trädkrona]
Tyvärr har Instagram mer och mer pushat för reels (korta filmklipp) snarare än bilder så lägger man (som jag) främst ut enbart bilder når man inte ut till så många fler än de som följer en.
Sen vad jag förstått så är annat engagemang av inläggen (skriva kommentarer främst men även spara dem) det som pushar ut inläggen mer till andra än bara likes. Därför som det ofta dyker upp konstiga saker i rekommenderat eftersom folk skriver massa kommentarer om hur korkad filmen är.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Enligt Mosseri (chefen på Instagram) ger inte hashtaggar mer spridning. Det som gäller nu är delningar och reels, samt i viss mån karuseller (flera bilder i samma inlägg) och att folk sparar inläggen.
Dessutom är likes inte heller särskilt viktiga för spridningen, även om de är trevliga att få. Instagram är numera inriktade på att promota inlägg med eget innehåll, så satsa på det.
Kolla Mosseris konto @mosseri. Där finns sparade stories; "AMA" (= Ask Me Anything), som han gör varje vecka. Han svarar då på frågor från användare och många frågar hur man får fler följare.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ