Mobiltelefoner iFokus

Mobiltelefoner

Läst 82 ggr
Krullibull
2025-04-21 14:09
0

Gratis-SMS, vilken operatör?

Jag har fått reda på att Halebop nu slutar helt med årsladdningarna med fria SMS/MMS. Typiskt! Därför letar jag nu efter andra alternativ.

Jag vill ha friheten att skicka SMS utan att oroa mig över kostnaden eller att kämpa för att göra dem så korta som möjligt och ha pengarna till att ringa istället. Utan att oroa mig över saldot eller att inte ha pengar till att ringa om det krisar med t.ex veterinär. Normalt sett skickar jag ett fåtal SMS i veckan om ens det, ringer 0-3 gånger i månaden och använder aldrig surf.

Jag bytte ifrån Telia eftersom de började dra pengar ifrån saldot om man inte hade använt tillräckligt varje månad. Helt galet! Många bytte då till Halebop som inte hade det förskräckliga avtalet. Har de fortfarande kvar detta?

RackarFia
2025-04-21 20:21
1

Är det kontantkort du vill ha? 😊
Förstår att du har väldigt låg månadskostnad som det är nu och inte är i behov av abonnemang med surf. Men tänkte om det kanske blir billigare i längden att ha det billigaste abonnemanget som finns. Då ingår (oftast) fria sms och samtal.
Men det beror ju helt på vad för kostnad du har nu, om det skulle löna sig eller inte alltså 😊

/Fia ☁️

Krullibull
2025-04-21 22:41
0

Ja, precis!

Hos Halebop så kostade ett årskort med SMS/MMS 479 kr/år och utöver det kanske jag laddade med 200-300 kr/år. Surf fick man för 3 laddningar över 100 kr, men jag använde den enbart de 2-4 gångerna per år vi åkte buss och hade SMS-biljett och för att swisha i någon butik någon enstaka gång. Så om jag räknar grovt blev det runt 65 kr/månad för min mobilkostnad.

Det blir tyvärr minst dubbelt så dyrt iallafall för Halebop men det kanske skulle kunna vara något att kolla på andra operatörer eftersom jag ändå lär behöva byta. Det tänkte jag inte på. Tack!

Anledningen till att jag har undvikit abonnemang hittills är att jag dels i princip ALLTID, sedan jag fick min första mobil har haft kontantkort och dels för att det känns som att jag skulle bli lurad av något finstilt och få en massa oväntade kostnader, bindningstider och krångel att stå i sen. Med kontantkort känns det så fritt och enkelt.

Draken
2025-04-22 07:47
0

Kolla med Hallon.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

RackarFia
2025-04-22 10:12
0

Jag hade kikat på Hallon, Fello eller Vimla. Just Hallon har jag själv (och många i min närhet) och är jättenöjd med 😊

/Fia ☁️

Vixxen
2025-04-22 18:18
0

Fello fungerar perfekt!

Krullibull
2025-04-22 21:50
0

Jag kikade lite på Hallon igår och det låter som vettiga priser för min användning med ett månadsvis kontantkort á 49 kr. Men det låter ärligt talat FÖR vettigt, så jag blir misstänksam.

Finner det fult att det inte finns så mycket information om de olika avtalen förutom allra lägst ner med prislistorna, utan att de bara skriker "beställ nu". Hittade inte det långa avtalet förrän nu då det var väl dolt ännu längre ner.

Ska kolla på Fello och Vimla också! Tack för tipsen!

Krullibull
2025-04-23 18:27
0

Det verkar som att Hallon trots allt blir billigast och bäst för mitt användande. Jag tänker mig att jag laddar på ett paket varje månad. Då kan jag välja själv.

Nu var det tusen år sedan jag bytte operatör. Är det möjligt att beställa ett kontantkort i mitt nummer utan att behöva vänta på ett byte? Det nuvarande hos Halebop fungerar väl som vanligt också? Jag satte nyss över lite pengar och vill veta om jag "behöver" använda slut på dem först.

Helt enkelt - visst kan jag i teorin ha flera kontantkort samtidigt för samma nummer? Min mobil kan ha flera SIM-kort så det löser sig i praktiken om detta är möjligt :)

Undrar också, kan man både ha en laddning som inkluderar SMS/MMS, samtal och surf och en laddning med lite pengar? Tänker att det skulle vara skönt att ha lite pengar ifall jag inte kan eller har hunnit ladda på av någon anledning, i nödfall. 112 vet jag är gratis, men jag tänker på att kunna nå veterinären ifall man sitter där mitt i skogen.